Nyhet

E-handeln i Skandinavien 2022

Channable, som utvecklat e-handelsverktyget med samma namn har tillsammans med Oxenstierna genomfört en undersökning av e-handelsvanorna i Sverige, Norge och Danmark. Totalt har 500 personer i åldern 18-69 år i varje land besvarat ett batteri med frågor om sina e-handelsvanor. Undersökningen gjordes med Google Survey och de viktigaste resultaten var

  • En tredjedel handlar aldrig online
  • Män köper elektronik och kvinnor mode + accessoarer – tendensen starkast i Sverige
  • Männen köper sällan och för mer pengar och kvinnor ofta och för mindre belopp
  • Kvinnor jämför priser mer än män
  • Män litar mer på kända handlare medan kvinnor kollar produktinformationen noggrannare
  • De flesta tror inte att de kommer att e-handla mera under det närmaste året

Några starka trender som att handla lokalt har kan ha haft effekt på e-handelns utveckling. Folk börjar uppenbarligen fundera på kopplingen mellan stor e-handel och färre lokala butiker. Återsändning av varor har i takt med ökade avgifter för detta gått ned betydligt. Överhuvudtaget ser vi att e-handeln börjar hitta sina områden och att det kanske utvecklas starkare koncept för lokal e-handel framöver.

Undersökningen genererade bra media och kommenterades i flera branschmedia.